| |


בס"ד, יום חמישי כ"ה באדר תשע"ז  23.3.2017
דף הבית מידע למשפחת הנפטר  דינים ומנהגים  הנצחה וזיכרון  בתי עלמין  אודות חברה קדישא ת"א - יפו 
קצת היסטוריה...
אודות חברה קדישא ת"א - יפו
קמחא דפסחא
מועד לכל חי - ביטאון הח"ק
ישובים שבתחום טיפול חברה קדישא
חברי הנהלה ובעלי תפקידים
שירותי החברה קדישא
מוקדי שירות
פניות ציבור
מכרזים
בית העלמין הדרום (חולון - בת ים)
בית העלמין טרומפלדור
בית העלמין העתיק ביפו
בית העלמין ירקון
בית העלמין נחלת יצחק
בית העלמין קרית שאול
חיפוש נפטרים
מועדי הלוויות
יושבים שבעה - ניחום אבלים
נפטרים שמועד אזכרתם חל היום
אישים
עולמות שחרבו - קהילות בשואה
גדולי ישראל
חללי צה"ל והמחתרות
נפגעי פעולות איבה
תפילות (לפי עדות)
תפילות בבית העלמין לפי שם הנפטר
תהילים ומשניות לפי שם הנפטר
הלכות ומנהגי אבלות
חישוב תאריכי אבלות
שאלות ותשובות (שאל את הרב)
מוקדי שירות
הליך סידור הלוויה והקבורה
רכישת מקומות
יצירת מודעת אבל / אזכרה
הקמת מצבה
פסוקים למצבה
סוגי קבורה
אינדקס נותני שירות
תפילות בבית העלמין לפי שם הנפטר
תפילות (לפי עדות)
תהילים ומשניות לפי שם הנפטר
הלכות ומנהגי אבלות
מפטירה להלוויה
השבעה ובית האבל
הלכות אבלים
שנת האבל וימי זכרון
שאלות ותשובות (שאל את הרב)
חישוב תאריכי אבלות
דף הבית > דינים ומנהגים > הלכות ומנהגי אבלות > השבעה ובית האבל > יום השבעה
יום השבעה

בבוקרו של יום השביעי, נוהגים להתפלל תפילת שחרית ומיד לאחר מכן יושבים האבלים, והמתפללים מצווים עליהם: "קומו יקירים".

והספרדים נהגו לאמר:

לֹא יָבוֹא עוֹד שִׁמְשֵׁךְ וִירֵחֵךְ לֹא יֵאָסֵף כִּי יְהֹוָה יִהְיֶה לָּךְ לְאוֹר עוֹלָם וְשָׁלְמוּ יְמֵי אֶבְלֵךְ: כְּאִישׁ אֲשֶׁר אִמּוֹ תְּנַחֲמֶנּוּ כֵּן אָנֹכִי אֲנַחֶמְכֶם וּבִירוּשָׁלִַם תְּנֻחָמוּ:



האבלים מחליפים את הבגדים בהם נעשתה ה"קריעה", בגדים שאותם לבשו במשך כל ימי ה"שבעה" ולובשים בגדים רגילים ולא חדשים.

מי שאין לו מנחמים וכן בשבת שאין באים לנחם, נפסקת האבלות בזמן שהדרך לצאת לבית הכנסת אחר התפילה.
קיים מנהג, שאינו חובה על-פי צד ההלכה, שהמשפחה הקרובה פוקדת את קבר יקירה ביום השביעי. סמוך לקבר אומרים שבעה פרקי-תהלים: ל"ג, ט"ז, י"ז, ע"ב, צ"א, ק"ד, ק"ל, ואחר-כך אומרים את הפסוקים המרכיבים את שמו של הנפטר, מתוך מזמור קי"ט, המסודר על-פי אותיות האלף-בית.

בימים שאומרים בהם "תחנון", אומרים את תפילת "אנא בכוח", ואם יש מניין אומרים גם "קדיש יתום" ותפילת "אל מלא רחמים".
בכמה מקהילות המזרח, נוהגים ללמוד ליד קבר הנפטר כמה פרקי משניות, הפותחים באותיות המרכיבות את שם הנפטר ואת אותיות נ.ש.מ.ה לאחר מכן אומרים "קדיש יתום", ותפילת אשכבה, הנאמרת רק בימים בהם אומרים "תחנון".

אם היום השביעי חל בחול-מועד סוכות או פסח, לא נוהגים לפקוד את הקבר, ודוחים זאת למועד מאוחר יותר. בימים אחרים בהם אין אומרים "תחנון" (כמו בראש-חודש, ל"ג בעומר, ט"ו בשבט, ט"ו באב, ובכל חודש ניסן) עולים לפקוד את הקבר.

עלייה לקבר בחנוכה ופורים לפי מנהג ירושלים עולים שאר העדות הדבר תלוי במנהג העדה.

לאחר שפוקדים את הקבר, מותר לאבלים לפנות לעיסוקיהם. מעתה מתחילה עבורם תקופת ה"שלושים" (ממנה חלפו כבר שבעה ימים).